Menu

Elämäntaito-oppaiden parhaat neuvot

Erilaiset elämäntaito- eli self-help-oppaat ovat ilmiö, joka ei vaikuta kirjakaupoista ottavan kadotakseen. Luonnollisesti myös blogien maailmassa vallitsee ”oma apu paras apu” -periaate: aina löytyy bloggari, joka tietää, miten kunkin pitäisi elämäänsä elää. Kokosimme tähän lyhyesti eräitä näiden oppaiden tärkeimmistä pointeista, jotta sinun ei tarvitse kahlata kaikkia läpi. Ja kyllä, meillä on hieman pilke silmäkulmassa!

Usein self help -oppaita selataan stressin vallassa. Stressiä lievittää peli ja leikki, ja toisinaan pelata voi myös rahasta. Rahapeleissä helpon alun tarjoaa Comeon Bonuskoodi 2018.

Liikunta

Mikäpä olisikaan kännykkäkameroiden ja Instagramin aikakaudella tärkeämpää kuin näyttää hyvältä? Ruma ihminen ei voi olla kovin fiksu, eikä ainakaan menestynyt – ja liikunnalla temppeli, jota vartaloksi myös kutsutaan, saadaan timmiin kuntoon. Jos naama on variksenpelättimen, siihen ei tietysti liikunta auta. Mutta bloggaajat saavat tuotesponsorointinsa usein hyvin pakattuina, joten ehkä näitä pakkausmateriaaleja voi pyytää blogin ylläpitäjiltä päänsä ympärille vedettäväksi.

Elämäntaito-oppaiden keskeinen sanoma liikunnan suhteen on: liiku paljon ja monipuolisesti trendikkäissä treenivaatteissa, ja nauti liikunnasta. Muista poseerata peilille ja ottaa valokuva. Ja nauti. Jos et nauti liikunnasta… no, se ei useinkaan nouse elämäntaito-oppaissa esiin.

Vakavoidutaanpa hetkeksi. Usein erilaiset oppaat lähtevät liikkeelle siitä oletuksesta, että liikunta tuntuu hyvältä – että se tuottaa endorfiinia. Jätetään kokonaan huomioimatta se, että monissa ihmisissä liikunta ei vapauta endorfiinia. Liikunta ei siis tuota mielihyvää. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö sitä pitäisi harrastaa. Elämyslähtöinen näkökulma, jota elämäntaitokirjallisuus usein tarjoaa, on monien kohdalla väärä näkökulma.

Liikunnan suhteen suositus elämäntaito-oppaista on kasvatustieteen professorin, filosofi Juha T. Hakalan Luova laiskuus. Se ei laisinkaan käsittele liikuntaa, mutta voi opettaa jotakin tärkeää siihen suhtautumisesta.

Ravinto

Muistaako joku vielä karppausta? Entä Atkinsin diettiä? Ravinto-oppaat ovat self-helpin eräänlaisia ympyränkiertäjiä: ne keksivät pyörän yhä uudelleen ja uudelleen. Milloin manteleiden syöminen ehkäisee syöpää, milloin sitruuna suussa pitää lääkärin loitolla. En tahdo väheksyä hyvän ja monipuolisen ruokavalion merkitystä terveydelle ja hyvinvoinnille, mutta asia on kiteytetty monesti: dietit voivat tepsiä jonkin aikaa, mutta jos niihin pitää pakottaa itsensä, muuttuvat ne uuvuttaviksi ja niiden noudattaminen päättyy.

Genetiikkaa ei myöskään voida (ainakaan vielä nykytieteen keinoin) pettää siinä määrin, että vaikkapa alttiudelle liikalihavuuteen voitaisiin puuttua. Elämme kaiken muun hyvän lisäksi sellaisen yltäkylläisyyden ajassa ja sellaisella alueella, että ympärillä oleva ruoan ylenpalttinen tarjonta herättää kivikautisen niukkuuden ihmisen sisällämme: kun ruokaa on saatavilla halvalla ja paljon, siihen myös moni tarttuu.

Henkinen hyvinvointi

Meditaatiota, retriittejä, mindfulnessia… Tämä on se itseapu-oppaiden alue, josta totta puhuen löytyy paljon käyttökelpoistakin materiaalia. Tämä on myös samalla se kategoria, joka sisältää vähintään yhtä paljon suoranaista hömppää ja hevonkukkua. Miten sitten tavallinen tallaaja voi löytää oman polkunsa?

Mitään yksinkertaista neuvoa ei ole. Voit kokeilla ihan selailemalla paria opasta ja katsoa, tuntuvatko oppaan neuvot kolahtavat. Henkisen hyvinvoinnin kysymykset ovat kuitenkin sellaisia, jota ihmiskunta on pohdiskellut koko historiansa ajan. Vaikka pohdiskelut onkin tehty usein uskonnollisessa viitekehyksessä, voi niistä ateistikin saada paljon – hyvä esimerkki olkoon aidosti laadukas jesuiittapappi ja psykoterapeutti Anthony de Mellon self help -kirja Havahtuminen. Vastauksia voi alkaa etsiä myös taolaisuudesta tai vaikkapa Aristoteleen kirjoituksista.